14.06.2024.
Mladi & profesionalno usmjeravanje
VIŠE OD OCJENA: ODGOJ USMJEREN NA SAMOPOUZDANJE I SAMOSTALNOST
Ovih dana se kod nas doma nekako uvukla tema ocjene, iako za mene to nije tema kojoj dajem pozornost.
Dijete mi je naglas razmišljalo o ocjenama, pa je promatrala, propitivala, tražila potvrde, naša mišljenja, pa je bilo uspoređivanja, pa i nekih nesigurnosti.
Rekoh, OK, ajmo se opet podsjetiti na ono što je stvarno važno!
1. Uči sama, samostalno, pomoć zatraži samo onda kad joj treba nešto razjasniti – dakle svaka ocjena je baš njena ocjena – samostalnost je vrlina koja će joj jako služiti kroz život.
2. Uči se učiti. I to učiti u skladu sa sobom i kroz zabavu – cilj je da se vraća PROCESU učenja bez obzira na sadržaj – to je navika koja je važnija od ocjena.
3. Talentirana je za ples, muziku, sport, kreativna na različite načine – stalno je podsjećamo da je škola samo jedan aspekt njenog života i da ocjene ne odražavaju njenu vrijednost.
4. Nedavno mi je prišla jedna draga žena s ovim riječima; „Moram ti nešto reći i pohvaliti tvoje dijete. Znaš kakva djeca znaju biti. Erin je vidjela da je ta jedna djevojčica izdvojena, sama se digla sa stolom, prišla joj i pozvala je da dođe sjesti s grupom i svaki put ohrabri tu djevojčicu“ – empatija i uvažavanje drugih i drukčijih je najuzvišenija vrijednost koju joj želimo prenijeti.
5. Korištenja mobitela joj je u potpunosti ograničeno i zbog toga je mama „baba roga“ ali prihvatila je jer joj se stalno objašnjava zašto? i potiče ju se na igranje vani s vršnjacima – otuđenost među djecom i mladima je već uzela maha, prepoznaje već sada da su ti odnosi životno važni.
6. Ima blagi karakter i karizmu i boji se pitati i iskazati svoje mišljenje – svaki put kad to napravi, posebno s nekim autoritetom, bude joj jako, jako stresno, ali slavimo taj iskorak svaki put, zajedno – usudit se izraziti svoje mišljenje i asertivno ga iskomunicirati snaga je koja će joj trebati u svim životnim odnosima i koja čovjeku čuva zdravlje.
7. Nakon što burno reagira, sama se javi s „oprosti mama/tata“ i dođe razgovarati – preuzimat odgovornost za svoje ponašanje u ovoj dobi je ogromno osobno postignuće.
8. Kad je ljuta, tužna, razdražljiva, …dajemo joj prostor da to izrazi, ali inicijativa za razgovor treba biti njena – gradimo emocionalnu samostalnost i ne podržavamo ulogu žrtve. Traje duže, ali ovo je ulaganje u budućnost sa smanjenim udjelom drama.
I odmah da se razumijemo; nisam i nismo savršeni roditelji. Niti to očekujem od sebe. Svaki dan sam u procesu učenja kad je roditeljstvo u pitanju. I ne dijelim savjete o odgoju, posebno ako me se ništa ne pita. Isto tako, ona je došla po svoja iskustva u ovaj život i mi smo tu njena luka.
Ovo što dijelim ovdje je naš mali sustav vrijednosti i vjera da je djeci najvažnije očuvati samopouzdanje i zdravu vjeru u sebe. I dozvoliti im da budu jedinstvena bića. To je ogroman zadatak i koliko god se činio neopipljiv i ne-kvantitativan, za mene je to najbolji doprinos boljem svijetu.