18.03.2020.
Kategorija
5 PREPORUKA ZA DONOŠENJE UČINKOVITIH ODLUKA U KRIZI – za poslodavce, menadžere, timove & obitelji
Kognitivna raznolikost i agilnost razmišljanja u danima i mjesecima koji dolaze pred nas i suočavaju nas s brojnim izazovima posljedica pandemije koronavirusa – potrebniji su nam više nego ikad.
Ako vas u ovim trenutcima preplavljuje strah, panika, briga, stres, osjećaj bespomoćnosti posebno kad gledate na svoje poslovanje, važno je više nego ikad ranije da u ovom ozračju nestabilnosti maksimalno iskoristite sve raspoložive MENTALNE RESURSE koji su vam dostupni, posebno za učinkovito donošenje odluka u krizi.
U periodima krize donošenje odluka važnih za naše poslovanje
zahtijeva širinu razmišljanja kojoj često nismo skloni ni u „normalnim“
okolnostima (a da toga nismo svjesni) jer „kad sve štima“ uglavnom se oslanjamo
na svoje poznate, uhodane načine razmišljanja i obrasce ponašanja.
Naše preporuke utemeljene na kriznom menadžmentu Whole Brain Modela su:
1. OSVIJESTITE NA KOJI NAČIN INAČE DONOSITE ODLUKE?
U nastavku objašnjavamo u koje krajnosti možete otići te
važnost balansiranja svim mentalnim centrima, odnosno važno je:
Zadržavanje dugoročne perspektive
Analitički, kvantitativni, financijski i racionalno
orijentirani lideri, menadžeri i vlasnici često su izvrsni u analiziranju
stanja u nastaloj situaciji, ali mogu se fokusirati isključivo na brojke i biti
skloni dubokom smanjenju troškova na način koji može imati negativne dugoročne
utjecaje na poslovanje.
Jedna izvršna direktorica koja je prije nekoliko godina
doživjela recesiju, odmah je počela s toliko ozbiljnim rezovima da je posao
jedva funkcionirao. Osjećala se bolje, ali godinu dana kasnije spremno je
priznala da je izgubivši iz vida svoju stratešku svrhu izgubila godine zamaha.
Ovaj gubitak dugoročne perspektive u konačnici je izložio njezino poslovanje
većem riziku nego što je bilo prije prve ekonomske krize.
Izbjegavanje "kriznog mentaliteta"
Ne-skloni promjenama, praktičniji, detaljniji lideri,
menadžeri i vlasnici odmah počinju planirati bilo kakav odgovor na krizu, ali
prečesto umanjuju bilo kakav rizik usredotočujući se uglavnom na vrlo kratkoročne
odluke i reakcije. Dobar je osjećaj „raditi“ nešto, ali to može biti pogrešna
stvar.
Nastavljanje lansiranja novog proizvoda, razvijanje
kreativnih rješenja ili dopuštanje fleksibilnosti politike (u datom kontekstu)
koja će zadovoljiti potrebe zaposlenika i klijenta jednostavno se ne događaju
jer se čine previše rizičnima. Ovo je „krizni mentalitet“ koji reagira na jedini
način na koji zna - povlačenje ka nadzoru nad čuvanjem svih prepoznatljivih
procesa u poslu.
Postavljanje smirenog, odgovarajućeg tempa
Lideri, menadžeri i vlasnici čije prve reakcije dolaze iz
limbičnog centra koji su inače više orijentirani na ljude i odnose, mogli bi se
naći u situaciji preplavljenosti emocionalnim zahtjevima situacije i kao
rezultat toga doživjeti ogromnu distrakciju i blokadu. Reakcija ovog tipa
lidera nehotice utječe na ostatak tima koji se počinje brinuti te postaje frustriran
zbog kašnjenja financijskih, tehnoloških i operativnih odluka koje je trebalo
donijeti na smiren i odgovarajući način.
Prepoznavanje zasićenosti od promjene
Suprotno tome, lideri, menadžeri i vlasnici koji potroše toliko energije smišljajući inovativne ideje kao odgovor na situaciju stvoriti će još više promjena nego što je kriza stvorila sama po sebi. Ovdje je opasnost od toga da se ovaj tim i organizaciju dovede do zamora od promjena povrh onoga što je kriza stvorila. Zadržavanje nekih inicijativa može svima omogućiti da se fokusiraju i da ne moraju sve nanovo izmisliti.
2. SASTAVITE KOGNITIVNO RAZNOLIK
KRIZNI TIM KAKO BISTE OSIGURALI PRISTUP ŠIROKOJ PERSPEKTIVI
Ako vam je teško identificirati tko bi trebao činiti vaš
krizni tim – u ovoj tablici možete „brzinski“ skenirati neke forme ponašanja i
razmišljanja koja vam mogu pomoći:
3. UPOTRIJEBITE MODEL ANALIZE POSLOVNOG ODLUČIVANJA
WalkAround - Whole Brain®
WalkAround je dijagnostički alat za razumijevanje,
poticanje, dijagnosticiranje i planiranje različitih pristupa rješenju koji se
temelje na korištenju sva četiri mentalna centra (Whole Brain). Njegovim
korištenjem ćete osigurati uključivanje svih perspektiva razmišljanja koja vam
trebaju, pružajući kognitivno raznolik pristup te osiguravajući bolje rezultate
i povećanu dozu inovacija.
4. WHOLE BRAIN WalkAround NAPRAVITE SVATKO ZA SEBE ZA SVAKU
POTREBNU ODLUKU I POTOM RAZMIJENITE ZAKLJUČKE
5. POSTAVLJAJTE SI OVA PITANJA DOK GOD NE DOĐETE DO NOVIH
RJEŠENJA/ IDEJA
Procijenite svaku važnu odluku odgovaranjem na SVA četiri
pitanja prema sljedećem kvandrantima. Ako je potrebno, možda ćete se
poželjeti obratiti drugima izvan vašeg tima kako biste dobili jasne i prikladne
odgovore za svaki kvadrant.
Ovo su izazovna vremena koja zahtijevaju da probudimo mentalne centre koje imamo, a inače ne koristimo.
Čuvajte se.
Tekst je prilagođen u skladu s thinkherrmann.com